Trwają prace nad dokumentacją projektową dla projektu „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów”. Do realizacji inwestycji jednak jeszcze daleko. Ocenia się, że roboty budowlane na tym ważnym dla ruchu towarowego odcinku rozpoczną się w trzecim kwartale 2018.
Linii 289 nie jest obecnie wykorzystywana w ruchu pasażerskim, chociaż rekomendowany standard wykonania modernizacji z pewnością zachęci przewoźników do zainteresowania się takimi przewozami. Dopuszczalna prędkość dla pociągów pasażerskich wróci bowiem do bazowej wartości 120 km/h. W związku z tegorocznymi planami wykonania remontu na odcinku Głogów – Leszno, możliwe byłoby nawet uruchomienie połączenia Legnica – Głogów – Leszno.
Dokumentację przedprojektową wykonuje obecnie firma BBF sp. z o.o. z Poznania. W ramach realizacji umowy do dnia dzisiejszego wykonano 6 z pośród 8 etapów. Opracowano prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynku usług transportowych (etap I); analizy stanu istniejącego infrastruktury kolejowej i taboru (etap II); analizy marketingowe i ruchowe wariantów inwestycyjnych (etap III); analizy techniczne wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem kosztów (etap IV); analizę środowiskową (etap V) oraz analizę kosztów i korzyści (AKK) (etap VI).
Na podstawie przeprowadzonych analiz wykonawca zarekomendował, a zamawiający zaakceptował wariant inwestycyjny o poniższych parametrach:
• prędkość pociągów pasażerskich – Vp max=120 km/h; • prędkość pociągów towarowych – Vt max=80 km/h; • typ linii wg standardów technicznych - M120; • typ linii wg TSI - D2/100 (P4b) i D4/80 (F2).
Całkowity koszt projektu oszacowano wstępnie na sporą sumę prawie 250 mln zł. Przewidywany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na podstawie KIP to II kwartał 2016 roku.
– Według aktualnego harmonogramu w IV kwartale 2016 PKP PLK planuje ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych na linii kolejowej nr 289. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kwartale 2017 roku. Zakłada się, że prace projektowe zakończone zostaną w II kwartale 2018 roku, po czym nastąpi realizacja robót budowlanych (III kwartał 2018 r. – III kwartał 2019 r.) – informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Obecnie trwa przygotowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zakresu określonego w wybranym przez PKP PLK SA wariancie inwestycyjnym, który będzie niezbędny do ogłoszenia postępowania o zamówienie publiczne na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów.
Projekt odtworzeniowo–modernizacyjny linii 289 ujęty jest w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.