Od 10 czerwca 2018 r. wracają pociągi pasażerskie na odcinek linii 281 Jarocin – Września – Gniezno. Pasażerowie zyskają wygodną obsługę na stacjach w Gębarzewie, Marzeninie, Czerniejewie i Żydowie. Na przebudowę trasy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 100 mln zł. Odbył się już przejazd inauguracyjny na linii, na który zaproszono dziennikarzy.
W grudniu 2012 roku, z uwagi na niskie parametry techniczne linii, zostały zawieszone przewozy pasażerskie pomiędzy Jarocinem a Gnieznem. Znaczenie linii w transporcie regionalnym i międzyregionalnym oraz podjęte przez samorząd województwa wielkopolskiego działania sprawiły, iż spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiła do prac modernizacyjnych na tym ciągu komunikacyjnym.
– Dzięki zrealizowanym inwestycjom na wielu odcinkach udało się podwyższyć prędkości od 100 do 120 km/h, a na stacjach i przystankach pomiędzy Wrześnią a Gnieznem wyremontowane zostały także perony. Zarządca prowadzi dalsze prace na tej linii w ramach zadania pn. „Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica/Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno”. Plany zakładają, aby na całym odcinku obowiązywała prędkość maksymalna 120 km/h oraz wyremontowana została pozostała infrastruktura do obsługi ruchu pasażerskiego – czytamy w komunikacie urzędu marszałkowskiego.
Trasę, na którą wyruszy 6 par pociągów zmodernizowanych wg nowych standardów, szybko i wygodnie będzie obsługiwała spółka samorządowa Koleje Wielkopolskie. Reaktywacja połączenia usprawni przemieszczanie się pasażerów w obrębie powiatów jarocińskiego, wrzesińskiego i gnieźnieńskiego. To istotne wsparcie dla dynamicznie rozwijających się miejscowości, których mieszkańcy znów będą mogli sprawnie przemieszczać się, np. do szkoły czy pracy. Nie bez znaczenia jest też kontekst ekonomiczny przewozów (rosnące ceny paliw, ceny przejazdów u innych przewoźników) oraz ekologiczny.
Będą przejazdy promocyjneZ okazji wznowienia połączenia spółka zaplanowała liczne akcje promocyjne, m.in. bezpłatne przejazdy na opisywanej linii dla uczniów i studentów w okresie od 10 do 22 czerwca (warunkiem bezpłatnego przejazdu jest okazanie legitymacji szkolnej/studenckiej). Z kolei na wszystkich dorosłych pasażerów, czekają darmowe przejazdy pomiędzy Gnieznem a Jarocinem w dniach 10, 16, 17, 23 i 24 czerwca.
– Od dłuższego czasu znalezienie rozwiązań organizacyjnych i technicznych dla przywrócenia połączeń kolejowych w tej części Wielkopolski było dla nas priorytetem. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że od dziś blisko 300 000 Wielkopolan, mieszkańców trzech powiatów przez, które biegnie trasa tego połączenia, znajdzie nową, sprawdzoną możliwość podróżowania. Co ważne oprócz dużych miast będących stolicami powiatów, będziemy obsługiwać kilkanaście mniejszych miejscowości, na których będą zatrzymywać się nasze pociągi. To ważne dla małych lokalnych społeczności bo praktyce oznacza większą niezależność w podróży do szkoły czy do pracy – powiedział Włodzimierz Wilkanowicz prezes zarządu KW.
8 czerwca we Wrześni, z okazji inauguracji przewozów Kolei Wielkopolskich na linii Gniezno – Września – Jarocin, przedstawiciele władz samorządowych i spółek kolejowych oraz mediów mieli również okazję odbyć krótką podróż z Wrześni do Czerniejewa zmodernizowanym pociągiem EN57 AL. 10 czerwca na trasę Jarocin – Września – Gniezno wyjedzie 6 par pociągów. Podróż zajmie 70 minut.
Jaki był zakres prac na linii?
Podróżni skorzystają z wyższych i wygodniejszych peronów z nową nawierzchnią. Są estetyczne ławki, gabloty, tablice informacyjne i nowoczesne oświetlenie. Pochylnie i odpowiednie oznakowanie, to udogodnienia na peronach dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki wykonanym między Wrześnią a Gnieznem pracom pociągi pasażerskie mogą bezpiecznie jechać z prędkością do 120 km/h. Zwiększona została także przepustowość trasy.
Na odcinku między Wrześnią a Gnieznem między sierpniem 2017 a czerwcem 2018 roku wymieniono tor na 23 km. Zmodernizowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowano 24 obiekty inżynieryjne. Zmodernizowano 19 przejazdów kolejowo – drogowych i wymieniono 9 rozjazdów. Przebudowano stacje w Gębarzewie, Marzeninie, Czerniejewie i Żydowie. Wartość prac około 46 mln zł netto.
Przed 2017 r. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły prawie 60 mln zł na remont linii między Jarocinem a Gnieznem. Prace obejmowały tory i obiekty inżynieryjne m.in. na odcinku Jarocin – Orzechowo. Szczególnie ważna dla przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich była zakończona w 2016 r. modernizacja mostu w Orzechowie, gdzie przywrócono dwutorową jazdę. Na odnowionych odcinkach zapewniona jest jazda pociągów pasażerskich z prędkością 100/120 km/h.
Łącznie na przebudowę trasy Jarocin – Września – Gniezno PKP PLK przeznaczyły ponad 100 mln zł. Więcej informacji na temat reaktywacji pociągów na linii można znaleźć
tutaj.